torsdag 21 juli 2011

Resedagbok om Usa dag 2

Dag 2 - Venice beach, Disney land och andra nöjesfält

Här kommer vad som känns som världens längsta inlägg om vår dag i LA under resan längs västkusten.
Utanför hotellet (och överallt i LA också) fanns det filmaffischer som vad jag vet inte kommit till Sverige än.
På väg till Venice beach åkte vi förbi EAs högkvarter, vilket jag ansåg var awesome.
När stranden närmade sig blev plötsligt alla byggnader mer och mer färgglada och urflippade.
Man kände sig lite rökt i fall något skulle hända. Usch och fy!
Stranden och dess sand var fin och prydd av fotsteg, inte minst från alla hungriga fiskmåsar.
Dagens mål var att hyra cyklar.
Några delar av stranden hade råkat ut för grafitti.
Och inte långt därifrån fanns en skatepark där ett gäng unga hipsters och några coola skatetjejer hängde och trixade. Det är inte förrän man själv har stått på (eller ramlat av från) en skateboard som man faktiskt inser hur duktiga dem är.
Längs gångvägarna trängdes uteliggare och stånd där drömmande konstnärer sålde sina verk.
Vissa tog kanske chansen att köpa lite marijuana och få en botoxbehandling samtidigt.
Efter några minuter skymtade vi piren och nöjesfältet i ett.
Nämligen Santa Monica. Jag och syrran letade nya hattar.
På piren var det lagom mycket folk för att vara en vardag.
Snöglober!
Nedanför pirens ena sida fanns en populär strand där vi badade senare under resan.
Tranpetsskolan där det gjordes volter mm.
Och precis bredvid fanns det stora parishjulet!
På piren fanns en skön kille som var förtjust i att spela havet är djupt på sin trumma.
Syrran min.
När det blev luchdags och våra magar kurrade fick vi ett bord på bubba gump där en stor mango-slush väntade på mig.
Jag åt pasta med stora räkor och vitlöksbröd.
Och resten av familjen åt det här.
Churros! Vi blev tydligen inte mätta på all seafood.
När vi cyklade tillbaka till parkeringen igen åkte vi förbi alla dessa tjusiga hus. Här någonstans skulle jag inte ha något emot att bo.
Även om husen vid kanalerna var så mycket mysigare. Tänk att ha sin egna lilla båt utanför verandan?
Eftersom vi bara hade en dag på oss blev nästa utflykt till Disneyland. Som det disneyland-fan jag är hade jag längtat hela dagen.
Ny frisyr för mig?
Inne i parken fanns trevliga små kvarter med biografer, resturanger mm.
Man kunde tex åka med på denna fina New orleans båt.
Eller klättra i Tarzans trähus.
Jag hittade mitt nya favoritgodis, dvs taffys och kanderade äpplen (iklädda röda byxor)
Efter att ha promenerat runt en liten stund såg vi på en parad där man kunde skymta alla de klassiska disneykaraktärerna.
En annan bild från godisaffären.
Och lite fina tekoppar och kannor.
Det var allt för dag nummer två. I morgon blir det mer bilder från resan!
Fridolin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar